افزایش شدت نارسایی قلبی و افزایش خطر ابتلا به دیابت

20 می 2014- افزایش  شدت نارسایی قلبی با افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد نویسندگان مقاله نتیجه گیری کردند که این مطالعه نشاندهنده افزایش خطر ابتلا به دیابت در بیمارانی است که به نارسایی قلبی مبتلا هستند و دوز داروی لوپ دیورتیک در آنها افزایش یافته است ( نشاندهنده ی تشدید نارسایی قلبی ). نتایج بر این نکته تاکید دارد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باید نظارت و درمان شوند تا از ابتلا آنها به بیماری دیابت جلوگیری گردد. استراتژیهای آینده برای مدیریت نارسایی قلبی باید شامل افزایش آگاهی از خطر ابتلا این بیماران به بیماری دیابت باشد.

نتایج این تحقیق که توسط دانشمندان دانمارکی ارائه گردید، در مجله ی Diabetologia  منتشر گردید.

در مطالعه ی قبلی بوسیله ی این محققین مشخص شده بود که خطر ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دنبال حمله ی قلبی افزایش می یابد اما در این تحقیق جدید دانشمندان همه ی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را صرفنظر از داشتن حمله ی قلبی بررسی کردند.

در این تحقیق تمام بیماران دانمارکی که از بیمارستان پس از اولین حمله ی قلبی در فاصله ی سالهای 1997 تا 2010 مرخص شده بودند  تحت پیگیری قرار گرفتند. این بیماران قبلاٌ از هیچ داروی خوراکی دیابت استفاده نمی کردند این پیگیری تا زمانیکه نسخه ی تایید شده ای برای داروهای خوراکی دیابت برای این افراد تجویز گردید یا تا زمان مرگ آنها یا تا دسامبر 2010 ادامه داشت.

 شدت نارسایی قلبی هر یک از بیماران از طریق دوز دارویلوپدیورتیک یا دیورتیک های حلقه ای (  loop-diuretic) که آنها برای درمان نارسایی قلبی استفاده می کردند، تخمین زده شد.

در مجموع 99362 بیمار در این تحقیق شرکت داشتند و بر اساس دوز داروی لوپ دیورتیک (loop diuretic ) به 5 گروه تقسیم بندی شدند : گروه اول شامل 30838  نفر( 31درصد ) از هیچ داروی loop diuretic  استفاده نمی کردند، گروه دوم 24389  نفر (25%) که 40 میلی گرم یا کمتر در روز از این دارو استفاده می کردند، گروه سوم 17355 نفر (17 درصد ) 40 تا 79 میلی گرم در روز، گروه چهارم 11973 نفر (12 درصد) از80 تا 159 میلی گرم در روز و گروه پنجم 14807 نفر (15%) روزانه 160 میلی گرم یا بیشتر از داروهای دیورتیک استفاده می کردند.

دوزهای داروهای لوپ دیورتیک با افزایش خطر ابتلا به دیابت بصورت وابسته به دوز ارتباط دارد. افزایش خطر ابتلا به دیابت برای گروه 2 تا 5 نسبت به گروه 1 (گروه کنترل) 2.06برابر برای گروه 2،2.28  برابر برای گروه 3، 2.88برابر برای گروه 4 و 3.02برابر برای گروه پنج بود. بنابراین بیماران گروه 5 که با بیشترین نارسایی قلبی مواجه بودند 3 برابر بیش از گروه یک(حداقل شدت نارسایی قلبی) احتمال ابتلا به دیابت را داشتند.  بیمارانی  که همچنین تحت درمان با مهار کننده های ACEبودند درمیان همه ی گروه ها درمعرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت قرار داشتند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که این میتواند مربوط به  مسدودشدن محور نوروهومورال یا بهبود عملکرد قلب و یا هر دو باشد. پیامدهای بالینی این یافته ها هنوز نیاز به تحقیق دارد.

درمجموع 62565 بیمار (63درصد) در طی دوره ی تحقیق جان خود را از دست دادند. احتمال مرگ بیمارانی که به دیابت مبتلا شدند 16 درصد بیشتر از بیمارانی است که به دیابت مبتلا نشدند.

جای تعجب نیست که افزایش شدت نارسایی قلبی با افزایش خطر مرگ ومیر همراه است. افزایش خطر مرگ درگروه 2 تا 5 نسبت به گروه یک عبارتست از: 14 درصد برای گروه 2، 17 درصد برای گروه 3، 24 درصد برای گروه 4 و 45 درصد برای گروه 5 .

دکتر Demantمی گوید: از دیدگاه اپیدمیولوژیکی، پیش آگهی ضعیف مرتبط با دیابت دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی برای مدت 35 سال محققین را دچار اشتباه کرده بود.

حتی پس از تنظیم  نتایج برای عوامل خطر بیماری عروق کرونر و چربی غیر طبیعی خون، در مطالعات  زیادی درطول سالهای متوالی ارتباط  دیابت با افزایش مرگ و میر گزارش گردید.

او می افزاید: نتایج بدست آمده بینش مهمی را برای درک مکانیزم های زیربنایی این پیش آگهی ضعیف (پروگنوز ضعیف) فراهم کرد بنابراین دیابت ممکن است درقسمتی یک نشانگر شدت نارسایی قلبی باشد علاوه بر این یک عامل مسبب مرگ و میر در افراد دارای نارسایی قلبی باشد.

درحالیکه این تحقیق درباره ی مکانیزم های اثرات فوق به وضوح  چیزی  نمی گوید اما نویسندگان درباره ی چند احتمال بحث می کنند: بیماران با نارسایی قلبی بازده ی قلبی پایینی دارند و بنابراین توزیع اکسیژن، گلوگز وانسولین  در بافت های ماهیچه ای محیطی بخوبی صورت  نمی گیرد و این امر موجب مقاومت به انسولین  و همچنین کاهش ترشح  انسولین می شود دلیل دیگر می تواند فقدان فعالیت فیزیکی در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شدید باشد و همچنین عوارض جانبی داروهای لوپ دیورتیک می تواند علت افزایش ابتلا به دیابت دراین افراد باشد.

 نویسندگان نتیجه گیری می کنند که این مطالعه که بر اساس اطلاعات سراسر کشورانجام شده است  حاکی از افزایش  خطرابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، باافزایش دوز دیورتیک حلقه ای است (به عنوان مشخصه ی شدت نارسایی قلبی). نتایج این تحقیق بر نظارت و درمان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی برای پیگیری از ابتلا به دیابت تاکید دارد. در استراتژیهای مدیریت نارسایی قلبی در آینده باید افزایش آگاهی از خطر ابتلا این  بیماران  به بیماری  دیابت  درنظر گرفته شود.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520184759.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا